Program wychowawczy
dla klasy VI szko ły
podstawowej pt:"Walczymy z agresją"
opracowany przez Mari ę
Sentkiewicz
zatwierdzony do
realizacji, wrzesień 2005
WSTĘP
ZAŁOŻENIA
PROGRAMOWO - METODYCZNE
Proponowany program pracy wychowawczej jest rezultatem poszukiwań
najbardziej
skutecznej metody działań wychowawczych nad
powierzonym zespołem klasowym
z uwzględnieniem jego specyfiki. Program ten
skierowany jest do uczniów klasy VI,
a także do ich rodziców.
Zadania realizowane będą w trakcie
spotkań klasowych, jak i w formie zajęć
pozalekcyjnych
od września w roku szk. 2005/2006.
Obecnie rola wychowawcy w znacznie większym
niż do tej pory stopniu powinna sprowadzać
się do właściwego ukazywania i
analizowania wszelkich przejawów życia społecznego.
Sporządzając plan pracy wychowawczej
kierowałam się głównie potrzebami uczniów oraz ich
uwarunkowaniami rodzinnymi i
środowiskowymi. Dobór treści wynika z sytuacji i atmosfery
panującej w klasie VI. Uczniowie
tej klasy to zespół dość zróżnicowany.
Jest wśród nich grupa
uczniów wzorowych, otrzymujących oceny
bardzo dobre, których środowisko rodzinne nie
budzi zastrzeżeń, jest grupa uczniów
średnich nie stwarzających poważniejszych trudności
wychowawczych. Odrębną grupę stanowią
uczniowie, którzy stwarzają problemy
wychowawcze,
których środowisko rodzinne nie spełnia
swoich zadań. Mają oni negatywny wpływ na klasę,
w związku z tym powstał program
wychowawczy mający na celu wyeliminować negatywne
wpływy oraz doprowadzić do
pozytywnych efektów. Praca z młodzieżą pozwala
zauważyć
pogłębiający się brak zainteresowania i
bierność uczniów wobec działań na rzecz
innych.
Towarzyszy temu wyraźny wzrost zachowań
negatywnych. Najistotniejszą wydaje się brak
właściwych wzorców i autorytetów
wynikających m.in. z rozluźnienia więzi rodzinnych,
a także szeroko pojętych uwarunkowań
społecznych. Jednym ze sposobów przeciwdziałania
takich sytuacji jest ciągłe poszukiwanie
przez wychowawcę nowych i ciekawych rozwiązań
umożliwiających prawidłowe kształtowanie
osobowości ucznia. W związku z tym proponuję
wspomagać działania
wychowawcze poprzez współpracę z innymi nauczycielami, rodzicami
oraz instytucjami. Zgodnie z tygodniowym
planem wychowawca ma do dyspozycji 1 godzinę
tygodniowo, w związku z tym wiele zadań
odbywa się poza lekcjami.
Proponowany program obejmuje zagadnienia poświęcone
problemom:
kształtowania własnej osobowości;
życia w społeczności klasowej;
najbliższego środowiska;
życia w rodzinie;
zdrowia
CELE OGÓLNE
Motywacja do nauki.
Rozpoznanie swoich mocnych i słabych stron.
Modelowanie osobowości ucznia.
Przygotowanie uczniów do życia w
społeczeństwie.
Integracja zespołu klasowego.
Nawiązanie ścisłej współpracy z Kuratorem
Sądowym, Policją, GOPS-em.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Umacnianie przekonania ,że prawidłowe
funkcjonowanie społeczności klasowej
uzależnione jest od poznania i
zaakceptowania jej członków.
Kształtowanie umiejętności realistycznej oceny
i akceptacji siebie oraz przekazywania
wiedzy o sobie innym.
Uświadomienie uczniom potrzeby zdobywania
wiedzy i umiejętności.
Budzenie zainteresowania własną osobowością.
Kształtowanie umiejętności trafnej oceny
własnych zachowań i reakcji.
Kształtowanie zachowań właściwych dla zdrowia
własnego i innych ludzi.
Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu
człowieka.
Kształtowanie umiejętności analizowania
własnego postępowania i ujawniania
indywidualnych problemów powstałych w
kontaktach z innymi.
Kształtowanie umiejętności racjonalnego
rozwiązywania trudności w pracy nad sobą.
Zainteresowanie zmianami zachodzącymi w
świecie.
Kształtowanie poglądów i postaw wobec
bieżących problemów społecznych
Tworzenie obrazu własnego społeczeństwa.
Ukazanie uczniowi wartości zdrowia jako
potencjału, którym dysponuje.
Kształtowanie umiejętności różnorodnego
rozwiązywania własnych problemów
zdrowotnych oraz problemów zdrowotnych
innych ludzi.
Znajomość podstawowych funkcji rodziny.
Zachęcanie do czynnego udziału w życiu
rodzinnym i pobudzenie własnej aktywności
uczniów w tej dziedzinie.
TREŚCI
DO REALIZACJI
Treści zawarte w programie stanowią
podstawę do planowania rocznej pracy wychowawczej
na lekcjach oraz poza lekcjami.
Treści
programowe ujęte hasłowo |
Formy/metody |
Spodziewane efekty |
|
Poznanie własnej
osoby. Znajomość zespołu klasowego z
uwarunkowaniem rodzinnym. Uświadomienie uczniom, że to jacy są zależy
głównie od nich samych. Pozytywny lub negatywny obraz samego siebie, model
człowieka będący wzorem, ideałem. |
Praca indywidualna i w grupach. Pogadanka,
dyskusja |
Zna własną osobę,
swoje cechy charakteru, umie wybrać dla siebie model człowieka
idealnego. Współpracuje z zespołem klasowym. |
Co to jest
świadomość, do czego jest potrzebna?
Poznanie mocnych i słabych stron. Obserwacja
własnych reakcji, autorefleksja. |
Praca indywidualna i w grupach.
Pogadanka, dyskusja.
|
Zna swoje słabe i
mocne strony, dąży do przewagi mocnych nad słabymi, umie dokonać
refleksji nad swoją tożsamością. |
Czynniki wpływające
na nasze zachowanie, analiza zachowania (postaw i sytuacji), oraz
obiektywizm w ocenie zachowania, odniesienie do przeżyć
dzieci. |
Zajęcia z całym
zespołem, praca grupowa, scenki odgrywanie ról. |
Uczeń umie
przeanalizować swoje zachowanie, jest obiektywny w ocenie. Umie określić,
co musi zrobić, aby pokonać
trudności. Wie jak powinien się zachować
w danej sytuacji. |
Co to jest konflikt? Pojęcia
bliskoznaczne: spór, zatarg, kłótnia. Rodzaje konfliktów np.: rodzinny,
społeczny, zbrojny. Sposoby unikania i rozwiązywania
konfliktów, porozumiewanie się w sposób niekonfliktowy. |
Prezentacje indywidualne i w małych
grupach, odgrywanie ról, przygotowanie przedstawienia. |
Uczeń zna pojęcie
słowa konflikt, przyczyny powstawania konfliktów, wie jak poradzić
sobie w razie jakiegoś konfliktu. Umie
porozumiewać się w sposób
niekonfliktowy. Umie wyciągnąć wnioski z dotychczasowych doświadczeń
z którymi zetknął się w szkole, domu,
środowisku, podczas przeczytanej lektury, obejrzanego filmu. |
Różne zachowania
człowieka, rozpoznawanie asertywności w zachowaniach innych ludzi,
zachowania agresywne, asertywne, uległe, czym się charakteryzują?
|
Gra sytuacyjna, pogadanka, dyskusja. |
Uczeń umie
rozpoznać różne zachowania człowieka,
wie czym się charakteryzują, umie zachować się
w ten sposób, aby osiągnął to czego pragnie, lecz nie kosztem innych ludzi. |
Agresja, pojęcie
agresji, rodzaje agresji, sposoby radzenia sobie z agresją. |
Pogadanka, dyskusja, "burza
mózgów", SOFT, działania wsparte spotkaniem z
psychologiem na zebraniu z rodzicami, (ankieta wśród rodziców) |
Uczeń
zdecydowanie poprawił swoje zachowanie, zna pojecie agresji, zna sposoby
radzenia sobie z agresją. Panuje nad emocjami, pogłębia postawę szacunku
wobec rówieśników oraz osób dorosłych. |
Pojęcie
tolerancji. Tolerancja w klasie, szkole, rodzinie i społeczeństwie.
|
Prezentacje indywidualne i w małych
grupach. |
Uczeń zna
znaczenie słowa tolerancja, czym się przejawia. Umie podać przykłady
nietolerancji w szkole, domu, rodzinie. Wie, że brak tolerancji wobec
kolegów uznajemy jako postawę niewłaściwą. |
Absencja uczniów na zajęciach
szkolnych. Zajęcia wywołane długą nieobecnością dwojga uczniów w szkole.
Sytuacja uczniów z uwzględnieniem przyczyn narastających problemów
wychowawczych.
Opuszczanie i nieusprawiedliwianie godzin lekcyjnych, lekceważenie
obowiązków i nauczycieli, brak zainteresowania ze strony rodziców może
spowodować obniżenie oceny ucznia z
zachowania oraz konieczność powtarzania klasy. |
Rozmowa z uczniami klasy, rozmowa z pedagogiem
szkolnym, psychologiem, konsultacje z rodzicami.
|
Uczniowie są
świadomi problemu i wynikających z tego zagrożeń. Doprowadzenie do faktu, że
uczniowie będą systematycznie uczęszczali do szkoły, wszystkie ewentualne
nieobecności będą usprawiedliwiane przez rodziców z podaniem konkretnego
powodu absencji (w przypadku dłuższej choroby zaświadczenia lekarskie).
Uczniowie zaczną poważnie traktować swoje obowiązki
szkolne i wyrażać szacunek dla rodziców i nauczycieli. |
Pomoc kolegom którzy z powodu choroby nie chodzą
do szkoły. Wrażliwość na potrzeby innych ludzi, niesienie pomocy
innym, uczestnictwo w zespołowym działaniu. |
Częsty kontakt z
kolegami |
Uczeń będzie czuł
potrzebę pomagania innym, będzie czerpał z tego radość i zadowolenie. |
Przekazywanie wiedzy o sobie samym. Prawidłowe
funkcjonowanie w społeczności klasowej. Poznanie i akceptacja członków.
|
Prezentacje indywidualne i w małych
grupach. Zabawy zespołowe. Konkurs - wizytówka |
Uczeń wie jak
przedstawić się z jak najlepszej strony,
umie wybrać swoje dobre strony. Założenie
przez uczniów albumu - Moja wizytówka. |
Dostrzeganie praw i obowiązków,
przestrzeganie norm. Tematyka podjęta ze względu na to, że w klasie jest
dużo słabych ocen. Pozytywy i negatywy występujące w klasie. Niski poziom
motywacji do nauki, przyczyny. |
Wywiad, zabawa, gra, scenki rysunkowe.
Arkusze samooceny |
Uczniowie wiedzą
na co należy zwrócić uwagę w swoim
postępowaniu, aby wszyscy czuli się dobrze i żeby klasa była lepsza. Mają
świadomość roli motywacji w
życiu każdego człowieka, dążą do podnoszenia
swojej motywacji, podejmują działania twórcze, są aktywni, współpracują w
grupie i ze wszystkimi nauczycielami, są otwarci, myślą pozytywnie i
konstruktywnie, maja wysoką samoocenę, rozwiązują twórczo problemy. |
Sposób na efektywne i racjonalne
uczenie się. Techniki pracy umysłowej i zasady
higieny psychicznej.
Klasa jako element społeczności szkolnej.
Konfrontacja opinii własnych ze zdaniem innych. Umiejętność
samooceny, poczucie odpowiedzialności za
działania zespołowe. |
Pogadanka, dyskusja
Wywiad, rozmowa. |
Uczeń
będzie wiedział jak uczyć się
przedmiotu, którego się nie lubi, będzie umiał zorganizować miejsce i
czas nauki w domu. Uczeń potrafi zestawić
pozytywne i negatywne opinie wyrażone w
rozmowach i skonfrontowanie ich z własnymi. |
Poznanie własnego
środowiska, wiedza na temat najbliższego otoczenia i regionu, historia,
dorobek kulturalny |
Konkurs plastyczny "Obrazki z naszej miejscowości". |
Uczeń potrafi
gromadzić informacje korzystając z
materiałów źródłowych oraz za pomocą aktywnych metod pracy (wywiady z
mieszkańcami , metody badawcze).
Analizować i weryfikować
informacje dotyczące historii, tradycji,
obyczajów, zwyczajów i dorobku kulturalnego regionu oraz obecnego życia
społeczno - gospodarczego w okolicy. |
Historia i tradycje szkoły,
rozwój szkoły do czasów obecnych |
Konkurs " Czy znasz swoją
szkołę"? Folder szkoły. Wywiad, dyskusja |
Uczeń zna historię
szkoły, uczeń na bieżąco śledzi i uczestniczy w życiu szkoły. |
Środowisko przyrodnicze regionu, złożoność zjawisk oraz systemów powiązań
i zależności w przyrodzie i społeczeństwie. |
Pogadanka dyskusja, zabawa, wycieczka |
Uczeń ma
ukształtowany świadomy stosunek do środowiska naturalnego. |
Więź rodzinna,
związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie, konflikty i ich rozwiązywanie. |
Miniwykład,
metoda "śniegowej kuli", metoda "niedokończonych zdań", fotoekspresja. |
Uczeń rozumie
potrzebę kształtowania postawy współodpowiedzial-
ności za
rodzinę, docenia wartość rodziny, zna podstawowe funkcje rodziny, wie
co chroni a co niszczy podstawowe więzi
rodzinne. |
Tradycje rodzinne, czym jest tradycja?
Przekazywanie i podtrzymywanie tradycji. |
Rozmowa, wywiad, kalendarz
świąt w swoim przyszłym domu. |
Uczeń czuje
potrzebę podtrzymywania tradycji. |
Model wychowania we współczesnej
rodzinie, złożone problemy związane z życiem w rodzinie. Tworzenie modelowej
a jednocześnie realnej wizji rodziny. Odpowiedzialność za pełnione
role życiowe.
|
Wywiad, dyskusja, pogadanka |
Uczeń potrafi
stworzyć wizję swojej przyszłej rodziny. |
Sposoby spędzania
czasu wolnego, wartość wspólnie organizowanego wolnego czasu w
rodzinie. Zwartość i wzajemne poznanie |
Rozmowa, pogadanka, wywiad. |
Uczeń potrafi
uatrakcyjnić rodzinne wzory spędzania
wolnego czasu. |
Dom marzeń
- jaki powinien być? Perspektywiczne widzenie swego
życia i rozbudzanie w tym kierunku wyobraźni. |
Wywiad, pogadanka, |
Uczeń
jest wprowadzony do wyboru zawodu. |
Poczucie odpowiedzialności
za bezpieczeństwo i zdrowie własne rodziny oraz społeczeństwa. Podstawowe
zasady bezpieczeństwa.
|
Konkurs, pogadanka, film |
Uczeń
chroni swoje zdrowie i innych |
Bezpieczeństwo
w szkole. Poznanie miejsc i sytuacji niebezpiecznych w szkole, mogących
wiązać się z fizycznym
niebezpieczeństwem. Nauka unikania tego rodzaju niebezpieczeństw. |
Pogadanka, pokaz. |
Uczeń
zna niebezpieczne miejsca w szkole. Umie przewidzieć niebezpieczne
sytuacje. |
Związek
między posiadaniem zdrowia a czuciem się dobrze i przyjemnie, rola szkoły w
rozwoju ucznia. |
Rozmowa, pogadanka, zabawa. |
Uczeń
zna pojęcie zdrowia, różne kategorie zdrowia i choroby, związek między
własną aktywnością człowieka a stanem jego zdrowia. Będzie stosował w swoim
życiu zasady samokontroli i samopielęgnacji. |
Czynniki wpływające
na samopoczucie, przewidywanie skutków swojego zachowania i zachowania
innych ludzi związanego ze zdrowiem. Poznanie prostych sposobów dbania o
swoje zdrowie. |
Pogadanka, wykład
|
Uczeń
umie dbać o swoje zdrowie, jest
świadomy, że zdrowie człowieka sprzyja
osiąganiu celów życiowych. |
W ramach realizacji programu wychowawczego, przeprowadzone były
następujące ankiety:
-
ankieta "Agresja"
- Ankieta skierowana do uczniów i rodziców razem na zebraniach
- z rodzicami i uczniami razem
- Karta samooceny ucznia
PROGRAM KOŁA
TEATRALNEGO
DLA UCZNIÓW KLAS V - VI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Opracowany przez:
Joannę Czesny i Małgorzatę Jabłońską
zatwierdzony do realizacji dn. 25 czerwca 2004r.
MOTTO:
„Sztuka jest wieczną wiosną,
sztuka jest ciepłym wiatrem,
od którego śniegi topnieją.”
K. I. Gałczyński
I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Od lat obserwujemy duże
zainteresowanie dzieci zajęciami teatralnymi. Aby spełnić
oczekiwania uczniów przychodzących
na te zajęcia, musimy zadbać o to, by spotkania z teatrem
stały się dla nich
przyjemnym przeżyciem, niezapomnianą przygodą. Przygodą, która powinna
wprowadzać młodego
człowieka w świat kultury, wyostrzać jego zmysł
estetyczny, rozwijać
kreatywność i
zaspokajać potrzebę
wyrażania własnych emocji i przeżyć, dawać
możliwość
samorealizacji, a jednocześnie
wyrabiać poczucie więzi z innymi.
Teatr, jako sztuka sztuk, jest w naszym przekonaniu tym
rodzajem działalności, która może
uczyć, bawić
i wychowywać. Teatr szkolny zaś
– przygotowywać do podejmowania trudnych
ról nie tylko na scenie. Wieloletnia praca dydaktyczna,
wychowawcza i społeczna w
niewielkiej szkole z dala
od ośrodków kultury skłoniła nas do poszukiwania takich form
i metod pracy, dzięki
którym można dać pole uczniom utalentowanym i angażować
tych,
którzy pozornie „niewiele mogą”.
Program został opracowany
z myślą o uczniach klas V – VI, którzy chcą rozwijać swą
aktywność twórczą
w szerokim jej rozumieniu. Realizowany będzie na zajęciach
Szkolnego Koła Teatralnego
w wymiarze 2 godzin raz na dwa tygodnie. Opierając się na
podstawowych wiadomościach
zdobytych przez uczniów na zajęciach edukacyjnych,
wprowadzamy treści
związane z teatrem. Priorytet stanowi dla nas aspekt wychowawczy:
kształtowanie nawyków
kulturalnego spędzania czasu wolnego i pożytecznej zabawy
wykluczającej zachowania
agresywne.
II CELE OGÓLNE
Kształtowanie aktywności
twórczej.
Rozwijanie uzdolnień.
Kulturalne zagospodarowanie czasu wolnego.
Utrwalanie zachowań
poprawnych społecznie.
III CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
Przygotowuje się do
aktywnego uczestnictwa w kulturze
i świadomego odbioru
dzieł sztuki,
Rozpoznaje różne formy
sztuki teatralnej i jej środki wyrazu,
Jest wrażliwy na piękno
języka polskiego,
Mówi wyraźnie, poprawnie
akcentując,
Samodzielnie kształci swoje
umiejętności,
Rozbudza i rozwija wyobraźnię,
wrażliwość estetyczną i moralną,
Uczestniczy we wspólnie wykonywanych zadaniach zespołu,
Przyjmuje odpowiedzialność
za siebie i innych,
Współdziała, negocjuje,
osiąga kompromis,
Efektywnie komunikuje się z
innymi uczniami,
Wzbogaca swoje dyspozycje psychiczne w zakresie
intelektualnym,
moralnym, estetycznym, społecznym
– rozwija osobowość,
Prezentuje dorobek twórczy,
Ocenia dokonania swoje i innych,
Uczestniczy w działaniach
promujących szkołę w środowisku.
IV PROCEDURY OSIĄGANIA
CELÓW
Za najbardziej efektywny, a zarazem atrakcyjny dla
uczniów uznajemy czynnościowy sposób
poznawania sztuki
teatralnej. Dlatego na zajęciach koła dominować będą
metody,
które wyzwalają aktywność
uczniów, a wśród nich:
gry dydaktyczne (np. symulacja, studium przypadku,
inscenizacja, drama,
„kruszenie lodów”),
metody zajęć
praktycznych (np. projekt, przekład
intersemiotyczny, wizualizacja),
dyskusja (z wykorzystaniem różnych
technik, np. „burzy mózgów”
oraz „za i przeciw”),
pokaz,
pogadanka,
praca z tekstem,
elementy wykładu.
Podstawową formą pracy będą
dwugodzinne spotkania raz na dwa tygodnie
(w razie potrzeby
częściej), a ponadto: konsultacje indywidualne, praca z zespołami
zadaniowymi, konkursy,
wycieczki, zajęcia w plenerze.
V TREŚCI
DO REALIZACJI
W trakcie rocznych zajęć
przewidujemy na bazie twórczych zabaw i ćwiczeń
realizować:
małe formy teatralne
prezentowane na forum szkoły,
jedno lub dwa przedstawienia z udziałem
szerszej publiczności,
oglądanie występów teatrów
amatorskich i profesjonalnych.
Treści zawarte w
niniejszym programie stanowią podstawę do planowania rocznej pracy
z zespołem koła
teatralnego w zależności od możliwości i upodobań jego członków.
Nie muszą być
zatem traktowane obligatoryjnie.
Treści programowe ujęte hasłowo |
Zadania, tematyka
ćwiczeń |
Formy/ metody |
Spodziewane efekty |
Można się bawić
wesoło i w zgodzie. |
Wspólne układanie
opowiadania. |
Zajęcia z całą
grupą, „kruszenie lodów”, burza mózgów, zabawy słowne, symulacyjne. |
Integracja grupy, ustalenie zasadpracy w grupie,
wyzwalanie działań twórczych, otwarcie na
innych. |
Poprawne wygłaszanie
tekstu. |
Ćwiczenia
oddechowe, nauka poprawnej artykulacji, dykcji i akcentowania, wzorowe
czytanie krótkich tekstów. |
Indywidualna praca z tekstem, studium
przygotowujące do odgrywania ról. |
Uczeń w sposób
świadomy posłużył się głosem. Przejawił wiarę w swoje możliwości. Wystąpił
przed grupą. Uważnie wysłuchał instrukcji oraz wystąpień kolegów. |
W świecie
literatury dla dzieci i młodzieży. |
Poznanie wybranych utworów z klasyki dla dzieci
i młodzieży, praca z tekstem, odgrywanie ról,
wygłaszanie z pamięci krótkich wierszy, wyliczanek, zagadek. |
Prezentacje indywidualne i w małych
grupach, praca z tekstem, odgrywanie ról. |
Uczeń poznał
wybrane utwory i nazwiska ich autorów, samodzielnie przygotował utwór do
prezentacji (nauka na pamięć), świadomie
użył prostych rekwizytów. |
Interpretacja utworu lirycznego. |
Przygotowanie do konkursów recytatorskich –
doskonalenie interpr., słuchanie nagrań
recytacji aktorów dramatycznych. |
Indywidualne konsultacje, przekład
intersemiotyczny, wizualizacja |
Uczeń wystąpił na
forum szkoły i w pozaszkolnych konkursach rec. Poradził sobie z sukcesem i
porażką. Wziął udział w promocji szkoły w środowisku. |
Dramat jako utwór do wystawienia na scenie. |
Czytanie fragmentów tekstów wybranych dramatów
z literatury polskiej i obcej, wybór scenariusza do realizacji. |
Praca z tekstem, przekład
intersemiotyczny, „za i przeciw”, wizualizacja. |
Uczeń poznał tytuły
niektórych dramatów i ich twórców, rozumie pojęcia: dramat, komedia,
tragedia, scenariusz, tekst główny, didaskalia, rola, kwestia, adaptacja. |
Inne utwory sceniczne i estradowe. |
Układanie
scenariuszy krótkich scenek, piosenek, skeczy – improwizowanie według
własnych pomysłów. |
Odgrywanie ról w małych
grupach i indywidualnie, burza mózgów, symulacja. |
Uczeń podjął próby
twórcze. Przestrzega instrukcji i zasad pracy w grupie. Zaprezentował
osiągnięcia, aktywnie wysłuchał kolegów. Został przygotowany do przyjęcia
konstruktywnej krytyki. |
Niewerbalne środki
wyrazu. |
Eksperymentowanie z własnym
ciałem – próby pantomimiczne. |
Zabawy zespołowe,
drama. |
Uczeń za pomocą
ruchu, gestu, mimiki potrafi przedstawić różne
pojęcia i stany emocjonalne. |
Muzyka, śpiew i
taniec. |
Nauka piosenek i prezentacje wokalne, nauka tańców
potrzebnych do przedstawień, tworzenie własnych układów tanecznych. |
Zajęcia z całym
zespołem, praca w grupach. |
Uczeń poznał i
potrafi zaprezentować różne utwory
wokalne. Współpracuje z partnerem i grupą. Wyzwolił swobodną ekspresję
ruchową. |
Środki wyrazu
artystycznego w sztuce teatralnej: czas, ruch, dźwięk, światło, kostium,
rekwizyt, charakteryzacja, scenografia. |
Przygotowanie przedstawień
z udziałem całego zespołu, oglądanie przedstawień teatru profesjonalnego. |
Projekt. |
Uczeń potrafi
pamięciowo opanować dłuższy tekst.
Wykonał (samodzielnie lub z grupą) niektóre stroje, elementy dekoracji.
Zaangażował rodziców do pomocy w pozyskaniu materiałów i prac technicznych. |
Twórcy przedstawienia teatralnego. |
Obsada ról, przydział
funkcji. |
Projekt, wycieczka do teatru, zwiedzanie kulis. |
Uczeń potrafi
efektywnie komunikować się z różnymi
osobami. Zaplanował i obiektywnie ocenił jakość pracy swojej i
innych. Umie właściwie zachować się
w teatrze. |
O różnych formach
sztuki teatralnej. |
Oglądanie
fragmentów przedstawień z nagrań video, tworzenie teatru cieni, zabawy
pacynkami i kukiełkami, poszukiwanie wiadomości w różnych źródłach. |
Pokaz, pogadanka, działania
twórcze. |
Uczeń poznał formy
teatralne wywodzące się z różnych kultur. Rozwinął pomysłowość.
Skorzystał z różnych źródeł informacji –
potrafi zastosować je w praktyce. |
Reklama, program, plakat, zaproszenie. |
Oglądanie plakatów
i programów teatralnych, układanie tekstu i planowanie szaty graficznej do
własnych plakatów, programów, zaproszeń. |
Praca w grupach, burza mózgów, konkurs. |
Uczeń potrafi
odczytać znak graficzny, zrozumiał treść
programu i plakatu teatralnego. Nauczył się
współpracy, doskonalił predyspozycje społeczne, ocenił umiejętności swoje i
innych, potrafi rywalizować. |
VI EWALUACJA
Planujemy stałe
monitorowanie działań w Szkolnym Kole Teatralnym. W tym celu
prowadzone będą rozmowy z
uczestnikami zajęć, ankiety, informacje zwrotne po wybranych
ćwiczeniach. Uzyskane informacje posłużą
nam do korekty i modyfikacji zaplanowanych
wcześniej działań.
VII BIBLIOGRAFIA
Fleming I., Fritz J., Teatr w szkole. Kielce 2002.
Kubiczek M., Kółko teatralne w szkole
podstawowej i gimnazjum.
Warszawa 2003.
Kudliński
T., Vademecum teatromana. Warszawa 1984.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1978.
Marzec A., Rzęsikowski
S., Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach
języka polskiego. Kielce 1994.
Ogłoza
E., Polański E., Drama na lekcjach języka polskiego. Kielce 1997.
Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży.
Warszawa 1995.
Wiśniewska
G., Uczyć polskiego, bawiąc i
wychowując. Kielce 1999.
|