Kryteria ocen
ROZDZIAŁ I - ZAŁOŻENIA WSTĘPNE
§ 1
1.Ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania i uczenia się, warunkiem
niezbędnym do planowania procesu dydaktycznego ukierunkowanego na rozwój ucznia.
System oceniania wypływa z ogólnego systemu wartości szkoły, którego
najistotniejszym elementem jest deklaracja solidnego przygotowania naszych
uczniów do dalszej nauki i życia w dynamicznie rozwijającym się świecie.
Osiągnięciu powyższego celu mają służyć działania na rzecz:
1)
Wyposażenia ucznia w wiedzę i umiejętności potrzebne do uczenia się w
gimnazjum.
2)
Zapoznanie ze sposobami efektywnego uczenia się.
3)
Kształcenie uczniów otwartych, ciekawych świata, zdolnych do twórczego
myślenia, łatwo przystosowujących się do zmiany.
4)
Umacniania poczucia własnej wartości uczniów.
5)
Pomocy w odnalezieniu indywidualnej drogi rozwojowej.
6)
Uczenia pracy zespołowej, komunikacji, celowego działania,
systematyczności, odpowiedzialności za efekty własnej prac
§ 2
1.
Ocenianie osiągnięć uczniów odbywa się na zasadach i w ramach określonych
aktualnym rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych oraz niniejszego regulaminu.
2.
Szczegółowe zasady oceniania, nie uregulowane niniejszym regulaminem,
kryteria ocen oraz częstotliwość i sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów
ustalają nauczyciele zajęć edukacyjnych w przedmiotowych systemach oceniania.
3.
Zasady o których mowa w ustępie 2 stanowią załącznik nr 2 do niniejszego
dokumentu.
§ 3
1.
Wewnętrzny system oceniania określa:
1)
Cele szczegółowe oceniania.
2)
Formułowanie wymagań edukacyjnych zgodnych z podstawą programową i
przyjętymi do realizacji programami.
3)
Ocenianie bieżące według skali i trybu podanego w niniejszym dokumencie.
4)
Skalę i tryb oceniania śródrocznego i rocznego będącego podsumowaniem
osiągnięć uczniów.
5)
Warunki i tryb poprawiania ocen, przeprowadzania egzaminów
klasyfikacyjnych oraz poprawkowych.
6)
Ocenianie zachowania.
7)
Promowanie uczniów i zasady przeprowadzania sprawdzianu zewnętrznego.
ROZDZIAŁ II-WEWNĘTRZNY SYSTEM
OCENIANIA
2.1. Cele oceniania
§ 4
1.
Każde dziecko może osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości, jeśli
będzie uczciwie
i
wytrwale uczestniczyć w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
2.
Głównym celem oceniania jest pozytywne wzmacnianie ucznia, motywowanie i
wspieranie w pracy, wdrażanie do samooceny i planowania własnego uczenia.
3.
Proces oceniania uwzględnia:
1)
Zbieranie informacji o osiągnięciach edukacyjnych ucznia i zachowaniu,
jego postępach
i potrzebach w tym zakresie.
2)
Określenie poziomu osiągnięć ucznia w stosunku do wymagań wynikających z
podstawy programowej i przyjętych programów nauczania wyrażające się w stopniach
szkolnych, opisie
i samoocenie ucznia, pomoc uczniowi i motywowanie do dalszych
postępów.
3)
Przekazywanie uczniom i ich rodzicom informacji o osiągnięciach,
postępach, a także trudnościach i specjalnych uzdolnieniach uczniów.
4)
Planowanie procesu kształcenia ucznia oraz pracy dydaktyczno-wychowawczej
nauczyciela, wprowadzanie działań korygujących .
2.2. Formułowanie wymagań
edukacyjnych
§ 5
1.
Na początku każdego roku szkolnego, do końca września, nauczyciele
informują uczniów
i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych
wynikających z realizowanego przez siebie
programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów, warunkach i
trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz kryteriach wymagań
na poszczególne oceny szkolne.
2.
O zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
informuje uczniów i rodziców wychowawca klasy.
3.
Fakt wywiązania się przez nauczyciela oraz wychowawcę z powyżej
sformułowanych obowiązków odnotowany jest w dzienniku lekcyjnym jako fragment
tematu lekcji lub temat zebrania z rodzicami.
4.
Podpis rodzica potwierdzający obecność na zebraniu jest potwierdzeniem
zapoznania się
z w/w dokumentami.
5.
Każdy uczeń oraz jego rodzic może zapoznać się z Wewnątrzszkolnym
Systemem Oceniania wraz z załącznikami w szkolnej bibliotece w godzinach jej
pracy lub w pokoju nauczycielskim. Kryteria ocen zachowania udostępnione są dla
całej społeczności szkolnej w holu szkoły.
6.
Informacja o możliwości indywidualnego zapoznania się ze szkolnym
systemem oceniania wisi w postaci ogłoszenia na tablicy ogłoszeń dyrektora
szkoły.
2.3. Ocenianie bieżące
§ 6
1.
Ocenianie bieżące ma na celu wspieranie uczenia się i polega na
systematycznej
obserwacji,
sprawdzaniu oraz dokumentowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, wysiłku
wkładanego w wywiązywanie się z
obowiązków oraz postępów w nabywaniu wiadomości
i umiejętności .
2.
Każdy nauczyciel winien dążyć do kształcenia umiejętności samooceny
osiągnięć
dydaktycznych i postaw
uczniowskich.
§ 7
1.
W pierwszym etapie edukacyjnym ocenianie wszystkich zajęć edukacyjnych
odbywa się za pomocą oceny cyfrowej według skali 2,3,4,5,6 oraz w formie
opisowej w postaci ustnych i pisemnych pochwał i gratulacji. Ocenę „6” otrzymuje
uczeń, który wykaże się wiedzą i umiejętnościami objętymi programem nauczania,
ale wykraczającymi poza sytuacje ćwiczone w czasie zajęć dydaktycznych. Ocena z
religii - cyfrowa według skali 1-6.
2.
Wprowadza się teczki dla każdego ucznia, a w nich:
1)
miesięczne karty obserwacji,
2)
karty samooceny zachowania,
3)
prace pisemne,
4)
prace plastyczne.
3.
Zachowanie ucznia ocenianie jest kolorami według skali:
1)
zachowanie bez zarzutu - kolor żółty
2)
zachowanie właściwe - kolor zielony
3)
zachowanie wymagające poprawy- kolor czerwony
4.
Ocenie podlega zachowanie ucznia za okres jednego miesiąca. Miesięczne
wyniki zachowania umieszczane są w dzienniku szkolnym oraz na zestawieniu
umieszczonym w sali lekcyjnej.
5.
Wychowawca klasy zobowiązany jest do udostępniania rodzicom ucznia karty
obserwacji oraz wszystkie inne prace dziecka na każde ich życzenie.
§ 8
1.
W drugim etapie edukacyjnym, począwszy od klasy czwartej, poziom
opanowania wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych
określa się w stopniach szkolnych według skali 1-6, bez plusów i minusów, przy
czym:
1)
Stopień celujący oznacza osiągnięcia znacznie wykraczające poza
sformułowane wymagania, samodzielne, twórcze rozwiązywanie złożonych
problemów o wysokim stopniu trudności, których potwierdzeniem
są osiągnięcia w konkursach pozaszkolnych.
2)
Stopień bardzo dobry oznacza opanowanie wiedzy i umiejętności na górnej
granicy wymagań, biegłość w wykonywaniu zadań, również nietypowych, zastosowanie
umiejętności w sytuacjach nowych.
3)
Stopień dobry oznacza poziom wiadomości i umiejętności, który umożliwia
sprawne, samodzielne posługiwanie się nabytą wiedzą i umiejętnościami przy
rozwiązywaniu zadań typowych.
4)
Stopień dostateczny oznacza opanowanie podstawowego zakresu
wiedzy i umiejętności, rozwiązywanie zadań o średnim
poziomie trudności.
5)
Stopień dopuszczający oznacza poziom wiadomości i umiejętności, który
pozwala na wykonywanie łatwych zadań, również z pomocą nauczyciela.
6)
Stopień niedostateczny oznacza poziom wiadomości i umiejętności
uniemożliwiających uczenie się w klasie programowo wyższej.
2.
Zachowanie uczniów oceniane jest raz w miesiącu przez wychowawcę klasy i
samego ucznia. Wyniki wpisywane są w dzienniku lekcyjnym na stronie "Ocenianie
bieżące".
§ 9
1.
Sprawdzanie osiągnięć uczniów uwzględnia specyfikę zajęć edukacyjnych i
odbywa się
w formach zapewniających rzetelność
rozpoznania poziomu osiągnięć ucznia.
2.
Stosowane są następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
1)
Sprawdzian wiadomości i umiejętności.
2)
Wypowiedzi ustne i pisemne.
3)
Prace domowe.
4)
Kartkówki.
5)
Zadania praktyczne.
6)
Zadania długoterminowe.
3.
Przedmiotem oceny jest także wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie
się z obowiązków szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem:
1)
Przygotowania się do lekcji.
2)
Przygotowania dodatkowych prac z własnej inicjatywy lub zleconych przez
nauczyciela.
3)
Aktywnego udziału w lekcjach.
4.
Fakt wywiązywania się ucznia z obowiązków szkolnych nauczyciel może
odnotować
w skali dwustopniowej /wywiązał się +, nie wywiązał się - / lub wystawić stopień
szkolny.
5.
Uczeń może cztery razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do
lekcji /brak zeszytu, pracy domowej, przyborów, stroju gimnastycznego itp./. Za
piątym razem
i każdym następnym otrzymuje ocenę niedostateczną.
6.
Jeśli uczeń nie zgłosi braku na początku lekcji otrzymuje uwagę do
dzienniczka uwag.
W przypadku powtórzenia się takiego faktu otrzymuje ocenę niedostateczną.
§ 10
1.
Każdy nauczyciel przeprowadza prace klasowe w ilości zgodnej z
realizowanym programem nauczania informując uczniów o zamiarze przeprowadzenia
sprawdzianu
z tygodniowym wyprzedzeniem.
2.
W ciągu tygodnia można przeprowadzić w jednej klasie nie więcej niż trzy
prace klasowe, w ciągu jednego dnia nie więcej niż jedną.
3.
W dniu sprawdzianu nie przeprowadza się innych pisemnych form sprawdzania
wiadomości i umiejętności będących podstawą do wystawiania ocen cząstkowych.
4.
Każda praca klasowa winna zawierać zadania wykraczające poza wymagania
programowe.
5.
Prace klasowe powinny być sprawdzone i ich wyniki omówione w ciągu dwóch
tygodni. Sprawdzone i omówione prace klasowe uczeń i jego rodzice otrzymują do
wglądu według poniższych zasad:
1)
Uczniowie zapoznają się z wynikami w czasie lekcji poświęconej na
omówienie.
2)
Rodzice mogą zapoznać się z poprawionymi pracami w czasie zebrań
klasowych lub w trakcie trwania dni otwartych /pierwsze czwartki miesiąca /.
Informacją dla rodziców o przeprowadzeniu pracy klasowej jest ocena wpisana do
zeszytu ucznia.
6.
Sprawdziany za bieżący rok szkolny przechowywane są przez nauczycieli
poszczególnych zajęć edukacyjnych do końca sierpnia tego roku w którym kończył
się rok szkolny.
§ 11
1.
Wszystkie oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców
/opiekunów/.
2.
Nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców o uzyskanej ocenie cząstkowej
z kartkówki, odpowiedzi ustnej, pracy klasowej oraz realizacji innych zadań i
wynikach obserwacji postępów zgodnie z zapisami przedmiotowych systemów
oceniania.
3.
Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel uzasadnia ocenę.
§ 12
1.
Uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy oceny cząstkowej według zapisów
przedmiotowych systemów oceniania.
2.
Poprawy dokonuje się w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty
otrzymania oceny w wysokości ustalonej przez nauczyciela.
3.
Ocena z poprawy /pozytywna lub negatywna / wpisywana jest do dziennika
lekcyjnego
i
zeszytu.
3.4.
Dostosowanie wymagań do możliwości ucznia
§ 13
1.
Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania w stosunku do ucznia, u
którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe
uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu
nauczania.
2.
Zasady oceniania uczniów, o których mowa w punkcie 1 określone są przez
każdego nauczyciela indywidualnie na podstawie opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej
i podane do wiadomości ucznia i
rodziców w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania opinii.
3.
Szkoła stwarza szansę uzupełnienia braków w wiadomościach i
umiejętnościach uczniom,
którzy otrzymują
oceny utrudniające kontynuowanie nauki poprzez uczestnictwo
w zajęciach zespołów
korekcyjno-kompensacyjnych lub dydaktyczno-wyrównawczych,
organizację samopomocy
koleżeńskiej, pomoc indywidualną nauczyciela. Oceny uzyskane
w trakcie zajęć zespołów
dydaktyczno - wyrównawczych mogą mieć wpływ na ocenę
klasyfikacyjną.
3.5.
Skala i tryb oceniania śródrocznego/rocznego
§ 14
1.
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2.
Semestr pierwszy trwa od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do ostatniego
dnia tygodnia, po którym rozpoczynają się ferie zimowe. Semestr drugi rozpoczyna
się w pierwszym dniu nauki po zakończeniu ferii zimowych i trwa do dnia
kończącego rok szkolny .
§ 15
1.
Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć
uczniów na poszczególnych zajęciach edukacyjnych i wystawieniu
ceny klasyfikacyjnej oraz wyrażeniu opinii szkoły o zachowaniu ucznia w formie
oceny zachowania w okresie poprzedzającym wystawianie ocen.
2.
Ocena wystawiona na drugi semestr jest oceną roczną.
3.
Ocenę śródroczną lub roczną wystawia nauczyciel zajęć edukacyjnych lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach /np. długotrwałej
nieobecności nauczyciela/ inny, upoważniony przez dyrektora, nauczyciel a ocenę
zachowania wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli oraz ocenianego
ucznia. W przypadku zajęć wychowania fizycznego, ocenę śródroczną i roczną
ustala nauczyciel uczący, a w przypadku gdy czwarta godzina wychowania
fizycznego realizowana jest przez innego nauczyciela, w porozumieniu z nim.
4.
W klasach I-III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową zarówno z zajęć
edukacyjnych jak
i zachowania. Ocena z religii cyfrowa według przyjętej skali.
5.
Ocena klasyfikacyjna w klasach IV-VI nie powinna być ustalana jako
średnia ocen bieżących.
6.
Oceny klasyfikacyjne wpisuje się w dokumentacji szkolnej w pełnym
brzmieniu: ocenę śródroczną – w dzienniku lekcyjnym, ocenę roczną – w arkuszu
ocen oraz na świadectwie .
§ 16
1.
Podstawą do wystawienia oceny śródrocznej lub rocznej z języka polskiego,
historii, języka obcego, matematyki oraz przyrody jest przede wszystkim poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia.
2.
Przy wystawianiu oceny klasyfikacyjnej nauczyciel bierze pod uwagę
wysiłek ucznia, jego zaangażowanie oraz czynione postępy.
3.
Ocenę semestralną lub roczną z wychowania fizycznego, muzyki, techniki
wystawia się na podstawie oceny wysiłku wkładanego przez uczniów w wywiązywanie
się z obowiązków wynikających z realizowanego programu nauczania,
przy czym:
·
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który z powodu szczególnych
predyspozycji lub wytężonej pracy osiąga wyniki znacznie wykraczające poza
sformułowane wymagania, uczestniczy w kołach zainteresowań, reprezentuje szkołę
w turniejach, zawodach, konkursach.
·
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który mimo zastosowanych
środków zaradczych nie wywiązuje się z obowiązków.
4.
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z
danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę roczną. Uczeń, który tytuł laureata
uzyskał po ustaleniu oceny rocznej, otrzymuje z tych zajęć celującą ocenę
końcową.
5.
Ustala się minimalną liczbę ocen cząstkowych – 3, upoważniającą
nauczyciela do wystawienia oceny klasyfikacyjnej, w tym przynajmniej jedna z
pracy klasowej w przypadku zajęć na których praca klasowa występuje.
§ 17
1.
Na miesiąc przed zebraniem klasyfikacyjnym śródrocznym lub rocznym
nauczyciel zajęć edukacyjnych informuje w formie ustnej uczniów i
zainteresowanych rodziców o proponowanej ocenie semestralnej lub rocznej (może
być wpis ołówkiem w dzienniku lekcyjnym). Nauczyciel ma obowiązek poinformowania
ucznia i rodziców o zagrożeniu oceną niedostateczną w w/w terminie w formie
pisemnej listem za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub ustnej potwierdzonej notatką w dzienniku lekcyjnym z podpisem rodzica o zapoznaniu się z informacją.
2.
Na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wszyscy
nauczyciele są zobowiązani wystawić oceny klasyfikacyjne.
3.
Uczeń lub jego rodzic może wnieść prośbę do nauczyciela o umożliwienie
poprawy oceny śródrocznej i rocznej jeśli uważa, że spełnia kryteria na ocenę
wyższą.
4.
Poprawy oceny z zajęć edukacyjnych dokonuje się na zasadach i w formie
określonej przez nauczyciela w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami w takim
terminie, aby uzyskana ocena mogła wpływać na wynik klasyfikacji. Ocena uzyskana
w wyniku poprawy jest traktowana jako ocena cząstkowa i nie może podwyższyć
proponowanej oceny klasyfikacyjnej więcej niż o jeden stopień.
5.
Na wniosek ucznia lub jego rodzica w poprawie oceny z zajęć edukacyjnych
może uczestniczyć wychowawca jako obserwator i mediator.
6.
Prawo do uczestniczenia w poprawie jako obserwator ma również rodzic
ucznia .
7.
Ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna z uwzględnieniem w/w
zasad jest ostateczna
z wyłączeniem § 20.
8.
Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do dyrektora szkoły w terminie do
7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych jeśli roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z
przepisami prawa i postanowieniami niniejszego regulaminu.
9.
W przypadku stwierdzenia, że ocena klasyfikacyjna została ustalona
niezgodnie z zapisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję w celu ustalenia
oceny z zajęć edukacyjnych na podstawie sprawdzianu w formie ustnej i pisemnej
oraz oceny zachowania drogą głosowania zwykłą większością głosów.
10.
Ocena ustalona przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej.
11.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. Może być zmieniona przez
egzamin poprawkowy.
12.
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę
zachowania.
§ 18
1.
Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach i
na czas określony w tej opinii, wydanej przez lekarza.
2.
Jeżeli czas niezdolności dziecka do udziału w zajęciach, określony w
opinii lekarza, obejmuje więcej niż 50% lekcji dyrektor szkoły, na pisemny
wniosek rodziców, podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć.
3.
W przypadku zwolnienia w wynikach klasyfikacji semestralnej lub rocznej w
dokumentacji szkolnej umieszcza się adnotację "zwolniony".
§ 19
1.
Za wysokie wyniki w nauce i co najmniej bardzo dobre zachowanie uczniom
szkoły przyznaje się nagrody i wyróżnienia .
2.
Ustala się nagrody i wyróżnienia:
·
Promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią
ocen
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych co
najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
·
Nagrodę książkową zgodnie z powyżej określonym kryterium i w miarę
posiadanych środków finansowych.
·
Odznakę „Wzorowy Uczeń” otrzymuje uczeń klas I-III wyróżniony
przez nauczyciela uczącego po klasyfikacji śródrocznej.
·
Dyplom „Wzorowy Uczeń” otrzymuje uczeń klas IV-VI spełniający
kryterium promocji z wyróżnieniem, po klasyfikacji śródrocznej.
3.
Uczeń może otrzymać nagrodę również wtedy gdy jego osiągnięcia dotyczą
tylko wybranych obowiązkowych lub nieobowiązkowych zajęć edukacyjnych lub
zachowania zgodnie z zapisami Statutu.
2.6. Przeprowadzanie
egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych
§ 20
1.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena roczna może być zmieniona
tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2.
Egzamin poprawkowy przysługuje uczniowi, który otrzymał jedną
lub w wyjątkowych przypadkach, po wyrażeniu zgody
przez radę pedagogiczną, dwie oceny niedostateczne.
3.
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w
porozumieniu z uczniem, jego rodzicem w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
4.
W celu przeprowadzeniu egzaminu poprawkowego dyrektor szkoły powołuje
komisję egzaminacyjną w składzie trzyosobowym: dyrektor szkoły –przewodniczący,
nauczyciel zajęć edukacyjnych – egzaminator, nauczyciel tych samych lub
pokrewnych zajęć – członek komisji.
5.
Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, a w
przypadku plastyki, techniki, informatyki, wychowania fizycznego ma formę zadań
praktycznych.
6.
Egzamin poprawkowy przeprowadza się zgodnie z obowiązującą w szkole
procedurą.
7.
Pozytywny wynik egzaminu jest podstawą uchwały rady pedagogicznej w
sprawie promowania ucznia do klasy programowo wyższej.
8.
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
może do niego przystąpić w terminie dodatkowo określonym przez dyrektora szkoły. Za
przyczyny losowe rozumie się wszystkie niemożliwe do przewidzenia a udokumentowane wypadki, takie jak choroba
ucznia, ciężka choroba lub śmierć członka rodziny i inne spowodowane szczególną,
znaną szkole sytuacją rodzinną ucznia.
9.
Uczeń lub jego rodzic mają prawo odwołać się od oceny egzaminu
poprawkowego do dyrektora szkoły w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia
egzaminu, jeśli uznają, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami prawa
oświatowego i zapisami WSO.
10.
Jeśli ocena została ustalona niezgodnie z zapisami prawa ocenę ustala
komisja zgodnie
z zapisami §17 pkt 8-10. Ocena ustalona przez komisję jest
ostateczna.
§ 21
1.
Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich
przedmiotów, jeżeli z powodu ciągłej lub częstej nieobecności (co najmniej 50%)
na zajęciach edukacyjnych nie ma podstaw do ustalenia jednego, kilku lub
wszystkich ocen klasyfikacyjnych śródrocznych lub rocznych.
2.
Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn
usprawiedliwionych, dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem zajęć
edukacyjnych wyznacza – w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami –
egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w danym semestrze
/roku szkolnym.
3.
Na wniosek wychowawcy lub dyrektora szkoły rada pedagogiczna może wyrazić
zgodę na przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego uczniowi nie klasyfikowanemu
z przyczyn nieusprawiedliwionych.
4.
Decyzję w sprawie, o której mowa w punkcie 3 podejmuje się na podstawie
głosowania zwykłą większością głosów.
5.
W przypadku ucznia nieklasyfikowanego w ostatnim semestrze, egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się do końca czerwca bieżącego roku szkolnego.
6.
Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniowi realizującemu na
podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki lub spełniającemu obowiązek
szkolny poza szkołą.
7.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel zajęć edukacyjnych w
obecności nauczyciela tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych zgodnie z
obowiązującą w szkole procedurą.
8.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, a z
plastyki, muzyki, techniki , informatyki i wychowania fizycznego w postaci zadań
praktycznych.
9.
W egzaminie mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatorów, rodzice
ucznia.
§ 22
1.
Dyrektor szkoły, w porozumieniu z dzieckiem i jego rodzicami,
wyznacza komisyjny egzamin klasyfikacyjny, na podstawie którego uczeń
spełniający zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy obowiązek szkolny poza szkołą lub
realizujący indywidualny program lub tok nauki według trybu ustalonego
przepisami prawa zostaje przyjęty do jednej z klas szkoły lub otrzymuje
świadectwo ukończenia szkoły.
§ 23
1.
Wyniki egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych przeprowadzonych w
wyniku klasyfikacji rocznej wpisuje się do arkusza ocen.
2.
Ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest
ostateczna. Ocena niedostateczna może być zmieniona w wyniku egzaminu
poprawkowego.
2.7. Ocenianie zachowania
uczniów
§ 24
1.
Ocenianie zachowania uczniów jest integralną częścią programu
wychowawczego szkoły.
2.
Ocena zachowania jest opinią szkoły o:
1)
Wywiązywaniu się z obowiązków ucznia.
2)
Postępowaniu zgodnie z dobrem społeczności szkolnej.
3)
Dbałości o honor i tradycje szkoły.
4)
Dbałości o piękno mowy ojczystej.
5)
Dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób.
6)
Godnym, kulturalnym zachowaniu się w szkole i poza nią.
7)
Okazywaniu szacunku innym osobom.
3.
Śródroczna i roczna ocena zachowania jest ustalana w oparciu o
obowiązujące kryteria wymagań stanowiące załącznik nr1. Ocenę ustala wychowawca
klasy w porozumieniu z nauczycielami zajęć edukacyjnych danej klasy biorąc pod
uwagę comiesięczne oceny cząstkowe własne i samoocenę uczniów odnotowane w
dzienniku lekcyjnym. Dokumentem wspomagającym jest "Dzienniczek uwag" prowadzony
dla każdej klasy oddzielnie.
4.
Na wniosek ucznia lub rodziców o poprawę oceny, proponowana przez
wychowawcę ocena roczna może być podwyższona w wyniku głosowania jawnego zespołu
nauczycieli uczących
w danej klasie, po wysłuchaniu opinii samorządu klasowego, nie więcej niż o
jeden stopień.
5.
Ocena wychowawcy jest ostateczna z zastrzeżeniem § 17 pkt 8. Wystawiona
ocena nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie
szkoły.
6.
Ocenę zachowania począwszy od klasy czwartej ustala się według
następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie,
naganne.
7.
W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową, wystawioną w oparciu
o kryteria wymagań stanowiące załącznik nr 1.
8.
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
1)
Oceny z zajęć edukacyjnych.
2)
Promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
7.
Szczegółowe kryteria oceniania zachowania stanowią załącznik do
niniejszego regulaminu. Zaleca się, aby spełnione było co najmniej 75% warunków
określonych dla danej oceny.
2.8. Promowanie uczniów
§ 25
1.
Uczeń szkoły otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli w
wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych oceny
klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego.
2.
Uczeń kończy szkołę, jeżeli uzyskał klasyfikacyjne oceny końcowe ze
wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole wyższe od oceny
niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej.
3.
Uczeń klas IV-VI, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał z
obowiązkowych zajęć średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą
ocenę zachowania otrzymuje promocję lub kończy szkołę z wyróżnieniem.
4.
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden
raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego
z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia
edukacyjne, zgodnie z planem nauczania, realizowane będą w klasie programowo
wyższej.
5.
Nie uzyskuje promocji uczeń klas IV-VI, który nie uzyskał pozytywnych
(wyższych od oceny niedostatecznej) ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i
nie przystąpił do egzaminu poprawkowego lub nie zdał egzaminu poprawkowego z
zastrzeżeniem pkt 4, również uczeń nieklasyfikowany.
6.
W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna na podstawie opinii lekarza
lub poradni
psychologiczno-pedagogicznej oraz w porozumieniu z rodzicami ucznia może
postanowić
o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I-III.
§ 26
1.
Uczeń klasy VI jest zobowiązany przystąpić do sprawdzianu na zakończenie
szkoły podstawowej w terminie i trybie określonym prze Centralną Komisję
Egzaminacyjną.
2.
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo do
dostosowania warunków sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia.
3.
Dostosowanie następuje na podstawie orzeczenia lub opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej wydanych nie później niż do końca września roku
szkolnego, w którym będzie przeprowadzony sprawdzian i nie wcześniej niż po
ukończeniu klasy III i przedstawionych dyrektorowi szkoły do 15 października
roku szkolnego, w którym będzie przeprowadzony sprawdzian.
4.
Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo mogą przystąpić do sprawdzianu w
warunkach dostosowanych do stanu zdrowia na podstawie zaświadczenia lekarza.
5.
Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do
sprawdzianu albo przerwał go, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie,
ustalonym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, w terminie do 20
sierpnia.
6.
Uczeń, który w terminie do 20 sierpnia danego roku nie przystąpi do
sprawdzianu powtarza ostatnią klasę z zastrzeżeniem pkt 7.
7.
W szczególnych udokumentowanych przypadkach losowych lub zdrowotnych,
uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu do 20 sierpnia dyrektor OKE może
zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
8.
Uczeń i jego rodzic ma prawo wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy
ucznia według ustaleń OKE.
9.
Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku nie odnotowuje
się na świadectwie ukończenia szkoły.
10.
Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora OKE w
przypadku naruszenia przepisów w przeprowadzeniu sprawdzianu w terminie 2 dni od
daty sprawdzianu.
ROZDZIAŁ III-POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
§ 27
1.
Nauczyciel ma prawo sprawdzić poziom osiągnięć uczniów w dowolnym
terminie w formie pisemnej dla potrzeb planowania procesu nauczania i uczenia
się uczniów. Uzyskane oceny nie są wpisywane do dziennika.
2.
W celu umożliwienia udzielania rodzicom wyczerpujących informacji
o ocenach przez wychowawcę wprowadza się obowiązek opisania kolumn w dzienniku
lekcyjnym tak, aby łatwo można było określić oceniane zadanie.
3.
Ocena z religii i innych nieobowiązkowych zajęć edukacyjnych
uwzględniana jest do obliczenia średniej ocen w klasyfikacji śródrocznej.
§ 28
1.
Niniejszy dokument stanowi część Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej w
Sławnie.
2.
Zmiany w systemie oceniania będą dokonywane na podstawie zmian prawa
oświatowego - każdorazowo oraz wyników ewaluacji przeprowadzonej wśród uczniów,
nauczycieli i rodziców w okresach trzyletnich lub częściej.
Organy szkoły upoważnione do
opiniowania Statutu zapoznały się z jego treścią i zaopiniowały pozytywnie
Samorząd
Uczniowski:
Rada Rodziców: Rada Pedagogiczna:
|