PROGRAM PROFILAKTYCZNY
WSTĘP
Uczniami Publicznej Szkoły
Podstawowej w Sławnie są dzieci z miejscowości podmiejskich:
Sławna, Ślepowronia,
Kacprowic, Wacławowa, oraz Kolonii Wacławów. Bliska odległość od
Radomia ( ok. 7 km) ma określony wpływ na
mieszkańców Sławna, uczniów szkoły i ich
rodziny. Rodzice i starsze rodzeństwo
dojeżdżając do pracy i szkół w mieście są nośnikami
nowych wzorów zachowań, źródłem innych opinii
i kształtowania specyficznych postaw.
Większość dzieci posiada ponad 1
rodzeństwo. Dzieci reprezentują różny poziom intelektualny
i kulturowy. Związane jest to z tym, iż
rodzice ich wykonują rozmaite zawody i posiadają różny
poziom wykształcenia. Część rodzin utrzymuje
się z pracy w rodzinnych firmach, głównie
rzemieślniczych. Niektóre rodziny utrzymują
się z pracy we własnym gospodarstwie rolnym.
Gospodarstwa rolne są małe, gwarantujące
niski poziom życia. Jeszcze inni zajmują się lub
zajmowali pracą najemną w radomskich
zakładach lub w okolicy. W ostatnich latach sytuacja
w tej grupie rodzin, z powodu utraty pracy,
znacznie się pogorszyła.
Ok. 30% uczniów naszej szkoły korzysta z darmowych
posiłków, finansowych
przez Urząd Gminy w Wolanowie. Są to uczniowie, których rodziny znalazły
się
w najtrudniejszej sytuacji materialnej.
W obwodzie szkoły nie działa
żadna świetlica środowiskowa. Obok szkoły działa
w Sławnie jedynie filia Gminnej
Biblioteki z Wolanowa.
Z obserwacji wychowawców wynika, że w wielu
rodzinach występuje problem alkoholowy,
jednak pod opieką Gminnej Komisji
Przeciwdziałania Alkoholizmowi jest kilkanaście rodzin.
Rodzice niechętnie na ten temat
rozmawiają. Nagminnie występuje w rodzinach nikotynizm.
Z przedstawionej charakterystyki wynikają
następujące zagrożenia dla naszych uczniów:
1.
bieda,
2.
zaniedbania wychowawcze mogące powodować, z braku kontroli rodziców
i czasami nieświadomości, podejmowanie zachowań
ryzykownych,
3.
alkoholizm i nikotynizm w rodzinie, łatwość dostępu dla dziecka używek,
których następstwem mogą być wczesne próby z
alkoholem i papierosami
naszych uczniów.
Niniejszy Program Profilaktyki powstaje w celu
ustalenia strategii działań szkoły mających
wzmacniać pozytywne zachowania i osłabiać zachowania
ryzykowne. Zamierzamy w większym
stopniu niż dotychczas zagospodarować czas dzieci
poza lekcjami. Poprzez stosowanie nowych
metod pracy będziemy starali się kształtować
właściwe postawy, walczyć z zachowaniami
niepożądanymi aby wspólnie z uczniami i rodzicami
stworzyć przyjazne środowisko szkolne.
Nie wszystkie jednak z wymienionych zagrożeń można osłabić
poprzez działania szkoły.
WNIOSKI Z DIAGNOZY
WSTĘPNEJ:
-
Agresja wśród uczniów.
-
Bezpieczeństwo dzieci w drodze do szkoły.
-
Brak odpowiedniego boiska szkolnego i sali
gimnastycznej.
-
Brak propozycji zajęć dodatkowych.
-
Słaba współpraca rodziców ze szkołą.
Cele Programu Profilaktyki w
Publicznej Szkole Podstawowej w Sławnie:
1.
Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego uczniów poprzez
kształtowanie właściwych postaw, zwalczanie zachowań niepożądanych.
2.
Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów.
3.
Zagospodarowanie czasu wolnego ucznia, tworzenie przyjaznego środowiska
szkolnego, zachęcanie do spędzania czasu wolnego
w
szkole, zwiększenie oferty edukacyjnej szkoły.
4.
Wspieranie roli rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczej
i
wychowawczej
PROGRAM PROFILAKTYKI
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W SŁAWNIE
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
EFEKTY |
UWAGI |
1. Przeciwdziałanie agresji wśród uczniów. |
Prowadzenie różnymi metodami lekcji wych.,
projekcja filmów na temat walki z przemocą i agresją.
|
Wyeliminowanie niewłaściwych zachowań. |
Zadanie dla nauczycieli |
|
|
Zorganizowanie spotkania z psychologiem. |
Poprawa atmosfery wśród uczniów,
integracja. |
Zadanie dla nauczycieli |
|
Udział w przedstawieniach teatralnych na
temat agresji. |
Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa
uczniów. |
Zadanie dla
uczniów |
|
Współpraca z poradnią psych.-
pedagogiczną. |
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania
zachowań negatywnych i właściwego reagowania na nie. |
Zadanie dla
nauczycieli |
|
Realizacja programu profilaktycznego na
temat asertywności. |
|
Zadanie dla nauczyciela
i uczniów |
|
Zorganizowanie konkursu na superklasę
(opracowanie regulaminu). |
|
Zadanie dla nauczycieli
i uczniów |
|
Udział uczniów w zajęciach wychowania do
życia w rodzinie. |
|
Zadanie dla
uczniów |
|
Przygotowanie gazetek tematycznych. |
|
Zadanie dla
uczniów |
|
Zwiększenie oferty edukacyjnej szkoły. |
|
Zadanie dla
środowiska
i nauczycieli |
2. Poprawienie bezpieczeństwa uczniów w
drodze do szkoły. |
Stosowanie zasad bezpiecznego poruszania
się w drodze do szkoły. |
Wzrost świadomości uczniów na temat zasad
bezpiecznego poruszania się w drodze do szkoły. |
Zadanie dla
uczniów |
|
Aktywne uczestniczenie w zajęciach i
konkursach na temat bezpieczeństwa. |
Zwiększenie bezpieczeństwa. |
Zadanie dla
uczniów |
|
Współpraca z Policją. |
Polepszenie estetyki otoczenia szkoły. |
Zadanie dla
nauczycieli |
|
Przygotowanie gazetek tematycznych. |
|
Zadanie dla
nauczycieli |
|
Prowadzenie lekcji wych. na temat
bezpieczeństwa. |
|
Zadanie dla
nauczycieli |
|
Wystąpienie do Wójta Gminy Wolanów z
prośbą o ułożenie chodnika. |
|
Zadanie dla
środowiska
|
|
Pomoc w pozyskiwaniu sponsorów i środków
finansowych. |
|
Zadanie dla
rodziców |
3. Poprawa warunków prowadzenia lekcji
wychowania fizycznego. |
Pozyskanie terenu na budowę boiska
szkolnego. |
Poprawienie estetyki otoczenia szkoły. |
Zadanie dla
środowiska |
|
Uporządkowanie istniejącego boiska
szkolnego. |
Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów podczas
lekcji w-f. |
Zadanie dla środowiska
i rodziców |
|
Wymiana i uzupełnienie sprzętu sportowego. |
Uatrakcyjnienie lekcji w-f. |
Zadanie dla
nauczycieli |
4. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły. |
Zorganizowanie kółek zainteresowań dla
wszystkich klas. |
Rozwijanie zainteresowań uczniów. |
Zadanie dla
nauczycieli |
|
Pomoc uczniom słabym w ramach zespołów
wyrównawczych i pracy indywidualnej. |
Zagospodarowanie czasu wolnego. |
Zadanie dla
nauczycieli
i środowiska |
|
Zachęcanie do uczestniczenia w konkursach
i zawodach. |
Stworzenie możliwości samorealizacji i
rozwijania zdolności indywidualnych. |
Zadanie dla nauczycieli |
|
Stosowanie w pracy metod aktywizujących. |
|
Zadanie dla nauczycieli |
5. Poprawa współpracy rodziców ze szkołą. |
Aktywny udział w spotkaniach z
nauczycielami (dzień otwarty, wywiadówki). |
Niwelowanie barier komunikacyjnych,
zmniejszenie dystansu nauczyciel – rodzic. |
Zadanie dla
rodziców |
|
Dzielenie się doświadczeniem i
spostrzeżeniami z innymi rodzicami i nauczycielami. |
Wzrost wiedzy rodziców na temat rozwoju i
ewentualnych problemów dzieci. |
Zadanie dla
rodziców |
|
Korzystanie z form pomocy zaproponowanej
przez nauczyciela (np. literatura fachowa). |
Włączenie się rodziców do pracy szkoły. |
Zadanie dla
rodziców |
|
Udział w wywiadówkach profilaktycznych i
warsztatach psychoedukacyjnych. |
|
Zadanie dla
rodziców |
|
Pomoc w pozyskiwaniu sponsorów i środków
finansowych, angażowanie funduszy RR na rzecz realizacji celów
profilaktycznych. |
|
Zadanie dla
rodziców |
|
Współudział w imprezach szkolnych i
klasowych oraz imprezach integrujących środowisko. |
|
Zadanie dla
rodziców |
|
Pomoc w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych. |
|
Zadanie dla
rodziców |
|
Współorganizowanie spotkań z ciekawymi
ludźmi i akcji na rzecz środowiska (np. sprzątanie świata). |
|
Zadanie dla
rodziców |
|
Pozyskiwanie instytucji lokalnych do
współpracy (parafia, GOPS, GOK). |
|
Zadanie dla
rodziców |
Samorząd
Uczniowski: Rada Rodziców:
Rada Pedagogiczna:
Załącznik do Uchwały nr
05/03/04 Rady Pedagogicznej Publicznej Szkoły Podstawowej w Sławnie z dn.
30.04.2004r.
Zmiana do Programu Profilaktyki
Publicznej Szkoły
Podstawowej w Sławnie
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
EFEKTY |
UWAGI |
1. Przeciwdziałanie niskiej frekwencji. |
Systematyczne monitorowanie frekwencji
klasy i analiza frekwencji poszczególnych uczniów.
|
Wyeliminowanie niewłaściwych zachowań ze
strony uczniów oraz ich rodziców (przypadki nieuzasadnionego pozostawiania
dziecka w domu)
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania
zachowań negatywnych i właściwego reagowania na nie.
Wzrost świadomości zagrożeń i skutków
niewłaściwego zachowania. Wyeliminowanie przypadków rażącego naruszenia
dyscypliny. |
Zadanie dla nauczycieli |
|
Zorganizowanie spotkania z psychologiem. |
Zadanie dla nauczycieli |
|
Pogadanki dla uczniów |
Zadanie dla nauczycieli |
|
Opracowanie zasad postępowania w przypadku
niskiej frekwencji |
Zadanie dla nauczycieli rodziców uczniów |
|
Pogadanki dla rodziców |
Zadanie dla nauczyciela psychologa |
|
Występowanie do Wójta i Sądu Rodzinnego i
Nieletnich |
|
Zadanie dla nauczycieli
|
Samorząd
Uczniowski: Rada Rodziców:
Rada Pedagogiczna:
|