CELE GŁÓWNE SZKOŁY
1)
KSZTAŁTOWANIE POSTAW POŻĄDANYCH SPOŁECZNIE.
2) ROZWIJANIE SFERY EMOCJONALNEJ UCZNIÓW.
3)
DBANIE O WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI DZIECKA
W BEZPIECZNYM I
PRZYJAZNYM ŚRODOWISKU.
4)
WDRAŻANIE DO SAMODZIELNEGO DZIAŁANIA.
5)
INTEGRACJA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM.
6)
DBANIE O WSZECHSTRONNY ROZWÓJ NAUCZYCIELI I PLACÓWKI.
778
DZIAŁANIA NA RZECZ PODNIESIENIA KOMFORTU PRACY.
CELE WYCHOWAWCZE DLA
POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW
EDUKACYJNYCH.
I ETAP EDUKACYJNY
1 Uczniowie znajdują swoje miejsce w grupie i działają w niej.
2 Znają normy dobrego wychowania i według nich postępują.
3.
Umieją zachować się w trudnych sytuacjach.
4 Znają swoje najbliższe otoczenie, poznają
Ojczyznę, symbole narodowe
i darzą je szacunkiem.
5.
Przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas zabaw oraz w drodze
do i ze szkoły.
6.
Mają świadomość potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
7.Starają się należycie wywiązywać ze swoich obowiązków (nauka, pomoc rodzicom,
opieka nad rodzeństwem).
II ETAP EDUKACYJNY
1.
Uczniowie wiedzą, jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi.
2.
Znają swoje mocne i słabe strony, potrafią nad nimi pracować.
3.
Potrafią planować działanie i przewidzieć jego efekt.
4.
Znają pojęcie patriotyzmu, darzą należytym szacunkiem własne państwo,
symbole narodowe, religijne i państwowe.
5.
Są zainteresowani przeszłością własną, swojej rodziny, szkoły i narodu.
6.Biorą czynny udział w przygotowaniu uroczystości z okazji ważnych dla naszego
narodu rocznic i wydarzeń.
7.Przejawiają szacunek dla tradycji i kultywują obrzędy ludowe.
8.
Są wrażliwi na problemy środowiska, znają przyczyny jego degradacji.
9.Są wrażliwi na problemy i potrzeby osób
niepełnosprawnych, chorych
i starszych.
10.
Umieją rozróżnić zagrożenia cywilizacyjne i
odpowiednio zareagować
w przypadku zetknięcia z nimi. Dbają o zdrowie i
higienę osobistą i otoczenia.
I. KSZTAŁTOWANIE
POSTAW POŻĄDANYCH SPOŁECZNIE.
Cel operacyjny:
Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich.
I. KSZTAŁTOWANIE
POSTAW POŻĄDANYCH SPOŁECZNIE.
Cel operacyjny:
Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich.
Zadania
|
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Osoby wspomagające |
Budzenie szacunku dla symboli narodowych
Przygotowanie do świadomego
i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym kraju. |
-wyeksponowanie symboli narodowych na korytarzu
szkolnym i w salach lekcyjnych;
- zwracanie uwagi na zachowanie właściwej postawy
podczas śpiewania hymnu, zapoznanie z historią hymnu;
-przygotowanie uroczystości z okazji rocznic i
wydarzeń:
a) Święto Niepodległości
b)3 Maja
-uwzględnienie tematyki w programie godzin wych.
a) rocznica IX 1939r.
b) agresja ZSRR na Polskę
c) Święto Niepodległości
d)3 Maja
e) rocznica Katynia
-pogadanki na lekcjach wych. i historii związane z
bieżącymi wydarzeniami z życia kraju
|
Sekcja uroczystości i dekoracji
wych. klas
Sek. urocz.
wych. klas
kl.VI
wszyscy
kl.VI
klasy starsze
wych. klas |
Dyrektor
Naucz. j. pol.
muzyki
dyrektor
naucz. historii
naucz. historii
|
Poznawanie i podtrzymywanie tradycji szkolnych.
Poznawanie i podtrzymywanie tradycji rodzinnych i
obrzędów ludowych. |
-uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
-ślubowanie I klasy
-Wigilia
-konkurs kolęd
-choinka noworoczna
-wręczenie odznaki „Wzorowy Uczeń”
-pasowanie na czytelnika
-topienie Marzanny
-pożegnanie klas VI-tych
-uroczyste zakończenie roku szkolnego
-zorganizowanie wycieczek
„Zabytki Radomia,, „Zabytkowy cmentarz w Radomiu”
-andrzejki
-mikołajki
-szkolna/ klasowa/ Wigilia
-jasełka
-powitanie wiosny
-zwyczaje świąteczne
|
Dyrektor
wych. Klas
kl.I
SU, RR
Dyrektor
op. bibliot.
wych. klas
wych. kl.V, VI
sek. urocz.
Wych. klas
katecheta
SU |
Rada Rodz.
dyrektor
Dyrektor Rada Rodziców
katecheta
ksiądz |
Cel operacyjny:
Kultywowanie tradycji szkoły, regionu i państwa.
II. ROZWIJANIE SFERY
EMOCJONALNEJ UCZNIÓW
Cel operacyjny:
Budowanie więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji.
Budzenie szacunku dla nauczycieli, rodziców, osób
starszych, rówieśników
Kształtowanie uczuć i postaw koleżeńskich.
Kształtowanie postaw asertywnych.
Podejmowanie działania rzecz pomocy innym, uczulenie na
potrzeby i problemy osób niepełnosprawnych i samotnych. |
-przygotowanie uroczystości z różnych okazji:
a) Dzień Chłopaka
b) Dzień Nauczyciela
c) Dzień Babci i Dziadka
d) Dzień Kobiet
e) Dzień Matki
f) Dzień Dziecka
g) zakończenie edukacji wczesnoszkolnej
-przygotowanie gazetek okolicznościowych
-przygotowanie okolicznościowych upominków
-wysyłanie kart świątecznych do byłych pracowników
szkoły
-integracja zespołów klasowych
-ogniska klasowe
-prowadzenie obserwacji uczniów podczas imprez w celu
poznania sposobu zachowań poszczególnych osób
-ankieta
-projekcje filmów
-pogadanki na lekcjach wychowawczych
-karty pracy
-gry dramatyczne
-przygotowanie programu artystycznego dla
pensjonariuszy domu opieki społ.
-przygotowanie prezentów dla dzieci z domu dziecka
-opieka starszych uczniów nad młodszymi kolegami np. w
czasie przerw, w czasie zabawy noworocznej itp.
|
wych. klas
Sek. urocz.
i dekoracji
Kl.II
Kl.I
SU
Kl. III
Sek. dekor.
SU
SU
wych. klas
wych. klas
Kl. II
PCK
wych. klas
SU
|
Dyrektor
Rada Rodziców
Dyrektor
Rada Rodziców
Inni naucz. pedagog
psycholog
Dyrektor
Rada Rodziców
|
Cel operacyjny:
Prawidłowa komunikacja interpersonalna
|
-gry dramatyczne
-symulacja
-pogadanki na lekcjach wych.
-udział w dyskusji
-karty pracy
|
Wych. klas
|
Dyrektor
Rada Rodziców |
Cel operacyjny:
Znajdowanie sposobów przezwyciężania stresów.
|
-spotkania z pedagogiem lub
psychologiem w celu uświadomienia mechanizmów powstawania stresów i sytuacji
im sprzyjających
-gry dramatyczne
-symulacja
-pogadanki na lekcjach
wych.
|
Wych. klas
|
Pedagog
Psycholog |
III. DBANIE O
WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI DZIECKA
W BEZPIECZNYM I PRZYJAZNYM ŚRODOWISKU.
Cel operacyjny:
Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
Działania na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów
Nauka planowania czasu pracy i wypoczynku. |
-prowadzenie zajęć gimnastyki korekcyjnej
-prowadzenie zajęć logopedycznych
-współpraca z Ośrodkiem Zdrowia w Wolanowie
-wykonywanie gazetek ściennych propagujących zdrowie
-pogadanka „Szkodliwy wpływ nikotyny”
-higiena spożywania posiłków
-zorganizowanie akcji „Dożywianie”
-wdrażanie do dbałości o higienę ciała, odzieży,
obuwia, miejsca pracy i wypoczynku
-rozwijanie tężyzny fizycznej, udział w zawodach
sportowych
-zorganizowanie „Dnia ciszy”
-zaopatrzenie apteczki szkolnej
-wyrabianie nawyku czynnego i bezpiecznego wypoczynku
-przypomnienie o zasadach bezpiecznego przechodzenia
przez jezdnię oraz przestrzeganie bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły
-spotkania z policjantem
-przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową
-pogadanki mające na celu analizę potrzeb i
zainteresowań uczniów oraz ustalenie celów i planu zajęć
-ciekawe formy spędzania czasu wolnego-„Giełda
pomysłów”
-zorganizowanie wyjść do kina i teatru
-zaplanowanie wycieczek klasowych
-organizowanie dyskotek szkolnych i klasowych
|
N-l wf
N-l logopeda
dyrektor
wych. klas
N-l przyrody
Opiekun Sekcji Hig.Sanit.
Dyrektor
Wych. klas
wych. klas
N-l wf
wych klas
Opiek.S.H.S
wych. klas
N-l techniki
Wych klas
Wych.klas
N-l tech.
Wych. klas
SU Wych. klas
Wych. klas
SU |
Dyrektor
Rodzice
Rodzice
Wych. klas
Rodzice
GOPS
Wych. klas
Dyrektor
Dyrektor
Rada rodz. |
Cel operacyjny: Kształtowanie postaw
proekologicznych
Wdrażanie do ochrony
środowiska |
-udział w akcji „
Sprzątanie Świata”
-przygotowanie „Dnia Ziemi”
-przygotowanie „Dnia
Ochrony Środowiska”
-obchody Tygodnia Czystości
Wód
-współpraca z CEE
-udział w konkursach
ekologicznych
-organizowanie pomocy dla
schroniska dla bezdomnych zwierząt
-opieka nad zwierzętami w
okresie zimy
-prowadzenie gazetki
-opieka nad ogrodem
|
N-l przyrody
Wych. kl. I-III
Wych. kl.III-VI |
Dyrektor
Wójt
Rodzice
N-l plastyki, j. polskiego
SU |
Cel operacyjny:
Zapewnienie fachowej opieki psychologiczno-pedagogicznej.
Stała współpraca z poradnią
psychologiczno-pedagogicznej |
-kontakt wych. klas z pracownikami poradni
-kierowanie uczniów na badania diagnostyczne
-zorganizowania spotkania z pedagogiem dla rodziców i
uczniów
-wdrażanie zaleceń por. |
Wych. klas
|
Dyrektor |
IV WDRAŻANIE DO
SAMODZIELNEGO DZIAŁANIA.
Cel operacyjny:
rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych.
Rozwijanie artystycznych zainteresowań uczniów. |
-udział w uroczystościach szkolnych /apele, akademie/
-prowadzenie gazetki szkolnej
-udział w konkursach plastycznych:
a)„Październik miesiącem oszczędzania”
b) „Bezpiecznie do szkoły”
-konkurs plastyczny z okazji Dnia Ziemi i Dnia Ochrony
Środowiska
-przygotowania upominków z okazji Dnia Babci i Dziadka,
dnia Matki
-przygotowanie stroików świątecznych
-zaprojektowanie i wykonanie stroików karnawałowych i
kostiumów na Pierwszy Dzień Wiosny
-działalność w sekcji dekoracyjnej
-wykonywanie okolicznościowych dekoracji w salach
lekcyjnych i na korytarzu szkolnym
-udział w konkursie poetyckim „Strofy o wiośnie”
-udział w konkursie recytatorskim „Przyroda w poezji”
-udział w Gminnym Festiwalu Piosenki Ekologicznej
-udział w dyskotekach klasowych i szkolnych
-przygotowanie układu tanecznego na choinkę szkolną
-przygotowanie inscenizacji dla pierwszoklasistów z
okazji Dnia Dziecka
-prowadzenie kroniki klasowej i kroniki SKO
-udział w konkursie na najładniejszą pisankę
|
Kółko teatralne, chór
SU
N-l plastyki, przyrody, opiek. SKO
Kl. I-III
LOP
Wych.klas
Wych.kl.
SU
N-l j.polsk.
N-l muzyki, wych kl.
N-l wf
Kółko teatr Mł.
Opiek.SKO
N-l. katecheta
|
Dyrektor, Rada Rodz.
Gmina
Wychowawcy
Dyrektor
Wójt, dyrektor, sponsor |
Cel operacyjny:
Kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia i sprawnego działania.
Propagowanie czytelnictwa.
Wdrażanie do samorządności i samodzielności
|
-prowadzenie lekcji bibliotecznych
-nauka właściwego obchodzenia się z książką
-całoroczny konkurs na najlepszego czytelnika
-prace społeczne chętnych uczniów w bibliotece
-prowadzenie gazetki bibliotecznej
-pasowanie na czytelników uczniów kl. I
-przygotowanie propozycji do planu pracy SU
-inicjowanie działań mających na celu ożywienie i
uatrakcyjnienie życia szkolnego
-czuwanie nad przestrzeganiem uczniowskich praw i
obowiązków
-budzenie odpowiedzialności za mienie szkolne
-koordynowanie działań samorządów klasowych
|
N-l bibliotekarz
Opiekun SU
Wych.kl.
Dyrektor
Wych.kl.
Opiekun SU |
Dyrektor
Wychowawcy
Dyrektor
Rodzice |
V. INTEGRACJA ZA
ŚRODOWISKIEM LOKALNYM.
Cel operacyjny:
Efektywna współpraca z domem i organizacjami
wspierającymi działalność szkoły.
Integrowanie działań szkoły i domu w zakresie
wychowania do życia w rodzinie.
Stała współpraca z rodzicami w celu osiąganie lepszych efektów wychowawczych. |
-ukazywanie podstawowych funkcji rodziny i miejsca
dziecka w rodzinie
-przekazywanie rodzinnych wartości i tradycji
-uświadomienie uczniom prawa człowieka do intymności i
ochrony tego prawa
-wdrażanie do aktywnego udziału w życiu rodziny i
odpowiedzialności za własny rozwój
-nauka umiejętnego korzystania z mass mediów
-opieka nad dziećmi z rodzin patologicznych
- udział w zajęciach wychowania do życia w rodzinie
- realizacja Programu Profilaktyki
-udział rodziców w :
a) uroczystościach szk.
b) praca na rzecz szkoły
c) wycieczkach klasowych
-zorganizowanie dni otwartych dla rodziców
-instruktażowe lekcje dla rodziców z logopedii i
gimnastyki korekcyjnej
-częsty kontakt z rodzicami uczniów sprawiających
kłopoty wychowawcze
-częsty kontakt z rodzicami uczniów z orzeczeniami
poradni psychologiczno-pedagogicznej
-współpraca z Radą Rodziców zgodnie ze Statutem Szkoły
-ufundowanie Pucharu dla najlepszej klasy
- festyny rodzinne |
wychowawcy klas
wychowawcy klas
wychowawcy klas
wychowawcy klas
wychowawcy klas
wychowawcy klas
nauczyciele
logopeda,
nauczyciel gimnastyki korekcyjnej
wych. klas
wychowawcy klas
dyrektor
dyrektor
nauczyciele |
Rada Rodziców
katecheta
katecheta
Rada Rodziców
dyrektor
rodzice
dyrektor
GKRPA
pedagog
dyrektor
Rada Rodziców
dyrektor
wychowawcy klas
poradnia
nauczyciele
poradnia
Rada Rodziców |
Informowanie na bieżąco
odpowiednich instytucji i organizacji o problemach i potrzebach szkoły oraz
korzystanie z ich pomocy.
Współpraca z organizacjami w celu podniesienia
wychowawczych efektów pracy szkoły. |
-pomoc finansowa
(zakup podręczników dla uczniów z ubogich rodzin)
-zorganizowanie z pomocą GOPS dożywiania dla uczniów
-udział uczniów z ubogich rodzin w imprezach
zorganizowanych przez GPOS (wyjścia do teatru, wycieczki)
-stała współpraca z Ośrodkiem Zdrowia w Wolanowie
-udział we Mszy Św. Z okazji rozpoczęcia i zakończenia
roku szkolnego
-udział miejscowego duszpasterstwa w uroczystościach
szkolnych
-udział w rekolekcjach i w uroczystości I komunii Św.
-zorganizowanie spotkania z policjantem
-współpraca z KP w Wolanowie
-współpraca z GOK, CEE (ścieżki ekologiczne, wycieczki,
imprezy)
-współprac z Komitetem Ochrony Praw Dziecka i
rzecznikiem praw dziecka TPD
-udział przedstawicieli Gminy w uroczystościach
szkolnych. |
dyrekcja
wych. klas
dyrektor
wych. klas
dyrektor
wych. klas
dyrektor
wych. klas
dyrektor
katecheta
dyrektor
katecheta
wych. kl.II
ksiądz;
wych. klas
dyrektor;
opiek. LOP
wych. klas
wych. klas
dyrektor
|
GKRPA
GOPS
GOPS
GOZ
ksiądz
wychowawcy klas
dyrektor
KP w Wolanowie
GOK, CEE
poradnia
rzecznik
|
VI. DBANIE O
WSZECHSTRONNY ROZWÓJ NAUCZYCIELI I PLACÓWKI.
Cel operacyjny:
Zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju nauczycieli..
Pomoc szkoły w tworzeniu optymalnych warunków pracy. |
-zakup pomocy naukowych, programów, poradników
metodycznych, podręczników
-informowanie na bieżąco o nowych przepisach prawnych
-prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych |
nauczyciele,
bibliotekarz
dyrektor
dyrektor |
Urząd Gminy
ODN |
Cel operacyjny:
Motywowanie do zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
Uzyskiwanie nowych i doskonalenie nabytych
kwalifikacji zawodowych.
Zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego. |
-udział w studiach podyplomowych i kursach
kwalifikacyjnych
-korzystanie z ofert wyższych uczelni, ODN w Radomiu
- zgodnie z obowiązującymi przepisami KN |
nauczyciele
nauczyciele
|
dyrektor
ODN
dyrektor |
VII. DZIAŁANIA NA RZECZ
PODNIESIENIA KOMFORTU PRACY
W PLACÓWCE
Cel operacyjny: Wyposażenie placówki w
nowoczesne pomoce dydaktyczne.
Wzbogacenie księgozbioru biblioteki szkolnej.
Zakup pomocy naukowych. |
-zakup lektur i książek metodycznych
-prenumerata czasopism
-pozyskiwanie funduszy na zakup książek
-poszukiwanie sponsorów
|
nauczyciele, bibliotekarz
dyrektor |
|
Samorząd Uczniowski:
Rada Rodziców:
Rada Pedagogiczna
|